Är det Din syster som blir våldtagen imorgon?

Du tror att du har tur som bor i Sverige den 21 maj 2008. Det är inte krig, du varken svälter eller fryser ihjäl och du har råd med både dator och internet eftersom du kan läsa det här samtidigt som du knappar på din flashiga mobil och ler mot din underbara ungar.
Eftersom du tror att du är lycklig vill vi be dig använda din avslappnade hjärna.
För du är en av dom som gör Sverige till en sämre plats.
Att du ger dina barn för lite uppmärksamhet, kommer det leda till att dom rånar och misshandlar en åttioårig kvinna som är på väg hem från matbutiken?
Att du inte ställer dig upp på tunnelbanan och säger ifrån när några tonårstjejer slår sönder en annan tjej i samma ålder, leder det till att du är skyldig till den här 15 åriga flickans hemska död?
Att du inte säger ifrån ordentligt när din tolvåriga son oskyldigt tafsar en klasskamrat på rumpan, leder det till att du senare blir skyldig till att en ung kvinna får sitt liv förstört när din son gjorde mer än att tafsa på henne?

Oj:a dig inte bara när du läser tidningen idag över hur hemskt allting är. Räkna istället hur många människor i Sverige som de närmsta dagarna antingen mist livet eller fått sina liv totalt förstörda.
Här har du några exempel på människor som inte kommer sitta lugna och lyckliga framför sin dator på ett tag bara för att just Du inte tagit Ditt ansvar över att du faktiskt lever i det här landet:

- Ung man fick villkorligt fängelsestraff på ett år och två månader för sexuellt utnyttjande av barn.
- 44-årig man sexsålde sin 19-åriga och förståndshandikappade hustru till över 100 män.
- 29-åring misstänks för mord på sin mamma, när han hade permission från tvångsgården.
- Tre män i övre tonåren trängde sig in hos en rullstolsburen man och misshandlade honom.

Kanske hade du inte kunnat göra något åt det här. Men vi ser det som varje individs ansvar att åtminstonde faktiskt börja reagera (med det menar vi inte att oj:a sig över alla hemska nyheter) !  Sluta låtsas att du inte ser något, börja ställa dig upp och markera att något inte är okej. Våga örfila den där killen som tar dig mellan benen på dansgolvet. Våga ställa dig upp när en stackars liten 14-årig tjej blir trakasserad på tunnelbanan.
Tänk om alla kunde vara lite mer uppmärksamma på saker som sker i omgivningen. Tänk om alla kunde sluta vara så fega?

Disskutera!
Postat av: hannah

helt rätt!
tror att det kommer gå bra för er och eran blogg, denna kommer jag defenetivt fortsätta läsa!

2008-05-25 @ 14:57:45
URL: http://hannahmj.blogg.se
Postat av: Kantarella

Okej, herregud. Du börjar med att skriva att man genom att leva lycklig gör Sverige till en sämre plats. Sedan beskyller du läsaren för att uppfostra sina barn till våldtäktsmän och misshandlare och en hel del andra massa sjuka grejer. Du skriver att de tragiska händelser som skett under de senaste dagarna är läsarens fel.
Men inte en enda gång förklarar du varför det skulle vara det? Inte en enda gång berättar du vad den ska göra för att förhindra att brott begås i Sverige, mer än
man ska _markera_. Men hur gör man det då?

Det är i stort sett bara en massa anklagelser tagna ur luften du skriver. Helknäppt, verkligen. Förstår inte riktigt vad du vill med den här bloggen. Att folk ska "markera"? Ändra folks inställning till våld? Vi är redan emot det, vilket du nog borde förstå. Vi är inte de monster som du försöker framställa oss som. Jag tycker det är väldigt orätt dig att skylla allt Sveriges elände på de som haft oturen att titta in här. Orättvist, konstigt och fel.

Vill gärna ha svar på den här kommentaren.
(och jag vågar hoppas på att du är professionell nog att inte censurera bort den.)

2008-05-25 @ 16:24:52
URL: http://kantarella.blogg.se
Postat av: Markera

Hej!
Självklart censurerar vi inte bort din kommentar och skulle aldrig få för oss att göra det heller, meningen med vårt inlägg var just att få reaktioner och skapa en disskution! Tycker det är jättekul att folk är med och disskuterar med olika synpunkter på ämnet. Vad bra att du är emot våldet du också, det förstår vi att många är självklart. Men det som är tragiskt är att många väljer att titta bort när det kommer för nära, och det är detta som är så tragiskt. Kul att vi kunde få en vettig och stark reaktion på vår blogg :) Ha det bra !

2008-05-25 @ 17:05:42
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: emma

alltså hari nget med inlägget att göra, men jag skulle behöva hjälp med min header?
haha alltså eran var ju ascool

2008-05-25 @ 17:12:03
URL: http://emmariah.blogg.se
Postat av: Sarah

Riktigt bra skrivet!

2008-05-25 @ 17:14:37
URL: http://fyrabuggochencocacola.blogspot.com
Postat av: Anonym

Väldigt bra skrivet!

2008-05-25 @ 17:21:05
URL: http://ljaa.blogg.se
Postat av: Kantarella

Markera:
Skulle gärna vilja ha lite förklaringar till det du skriver också.

Vad är det du vill att man ska göra?
På vilket sätt kan det vara läsarens fel att t.ex. en man sålt sin fru?
Varför gör man Sverige till en sämre plats genom att vara lycklig?

OKej, lite mer konkret vad jag vill ha svar på den här gången. Är tacksam för svar även den här gången.

2008-05-25 @ 18:15:55
URL: http://kantarella.blogg.se
Postat av: Markera

Hej igen.
Vi vill, som sagt då, att man ska reagera. Målet är ju att vanligt folk ska ifrågasätta hur vi behandlar varandra lika ihärdigt som du ifrågasätter vad vi tycker.
Det vore ju verkligen en början!

Alla har ansvar för allting som händer runt omkring en. Mannen som tex sålt sin fru har ju själv varit barn, tonåring och nu vuxen. Under de 44 år han har levt måste MINST 5 personer upptäckt att någonting inte står rätt till med honom. Hade dem valt att reagera på betendet, hjälpa honom och tagit Sitt ansvar hade kanske hans 19-åriga fru också varit lycklig idag.

Sen hoppas jag att du förstår att det här är våra personliga åsikter och självklart får du jättegärna ifrågasätta men jag har ganska svårt att sätta ord på vad jag tycker och varför.

Men jag hoppas du håller med om att det faktiskt går att göra Sverige oh resten av världen till en bättre plats. Världen är inte fulländad lika lite som du är det.

Take care!

2008-05-25 @ 18:39:13
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: Kantarella

MINST fem personer? Vad har du för källa på det? Eller har du bara hittat på det själv? För nej, jag tror inte alls att det är så i alla fall.

Jag tycker att det är fel av dig att vända dig direkt till läsaren och ge den skulden för allt fel som sker i vårt samhälle. De flesta vanliga människor har faktiskt inte lagt märke till sådant här. Och vad sk aman då göra om man märker att grannpojken är lite småmystisk? Ska man spärra in honom? Prata med hans föräldrar om att deras son kan tänkas bli en mördare? Skicka honom till socialen? Det funkar ju liksom inte så.

Det du sa var inte direkt en åsikt, mer ett påstående. Ett påstående måste man kunna ge en anledning till om man ska vara trovärdig. Det går liksom inte att säga att man gör Sverige till en sämre plats bara man är lycklig utan att förklara hur man fått ihop det, vad man har för bevis.

Jag vill självaklart göra Sverige till en bättre plats, jag tror bara inte att ditt sätt är det rätta. Att starta en blogg där man uppmanar folk att reagera, trots att vi redan gjort det, känns bara konstigt. Det du skriver är bara en massa grejer du hittat på själv, för jag tvekar starkt på att du har en god källa till vad du skriver.

Blir lite förvirrad när du byter mellan att skriva "jag" och "vi" hela tidne också. Är du en eller flera personer? Jag kommer dock fortsätta skrva "du" för jag har väldigt svårt att tro att det är flera pers som sitter och skriver.

2008-05-25 @ 20:07:06
URL: http://kantarella.blogg.se
Postat av: Markera

Vi är flera personer. Vill du fortsätta skriva till oss får du självklart skriva du om annat gör dig förrvirrad och är svårt att ta in.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha för respons. Vi tycker att sådana här saker är allas ansvar och tror att det skulle bli bättre om vi alla tog vårat ansvar. Vilket vi har rätt att tro och också blogga om.

Alla människor fungerar olika. Och alla har rätt att fungera på sitt sätt.
Bra att du vill förändra världen, det vill vi med och vi gör det på vårt sätt. Om alla skulle försöka kanske det någongång blir någon skillnad. Så vi tycker att alla sätt är bra sätt, och vi tror också att energin du spenderar på att klaga på vårat sätt skulle kunna användas på mycket viktigare ställen där man faktiskt kan göra skillnad. Då du tyvärr inte kan påverka vårat sätt att skriva.

Take care.

2008-05-25 @ 21:09:47
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: Nathalie

Hade vi haft normala straff här i sverige så hade kriminaliteten skunkt desto mer. en våldtäcksman ska inte få 6 månader på ett fängelse som förmodligen är dubbelt så bra som hans egna hem, han ska skickas till irak där han förmodligen kommer önska att han överhuvud taget föddes !

2008-05-25 @ 21:37:20
URL: http://Natli3.blogg.se
Postat av: Kantarella

Kan ni snälla berätta för mig var jag ska lägga den energin, hur jag ska göra? Grejen med den här bloggen är att ni inte ger några specifika saker till folk att göra, ni säger bara åt dem att "reagera" och "markera" men vet inte ens själva vad ni menar med det. Reagera gör ju dessutom de flesta redan, fördet är ju inte som att svenska folket är så känslokallt att det helt skiter i folk som blivit utsatta för våld och dylikt.

2008-05-25 @ 21:40:39
URL: http://kantarella.blogg.se
Postat av: Amanda

Kantarella, du verkar verkliegn erfaren efter dina 14 levnadsår (NOT)
Använd energin till din egen meningslösa blogg då istället för att trackasera såna som i alla fall försöker. Du verkar ju inte speciellt klok unga damen!

Men som tur är så blir väl alla äldre .. Fast du verkar ju varit med om en traumatisk upplevelse eller något som du beter dig! PEACE!

2008-05-26 @ 17:29:24
Postat av: Kantarella

Hej Amanda! Trevligt att du lägger dig i. Eller är det kanske markera själv som skriver?

Jo, i alla fall. Du skriver att jag trakasserar den här bloggen, vilket faktiskt är helfel. Allt jag gör är att ifrågasätta det hela, vilket är något man faktiskt måste tåla om man har en blogg. Dessutom tycker jag att mina kommentarer och svaren jag fått på dem bevisat att jag faktiskt har rätt i mina synpunkter, för jag har inte fått några riktiga svar på mina frågor. Nu den senaste har de inte ens kunnat svara på vilket jag tar som nnu ett tecken på att jag har rätt.

Just det tyder väl också på att jag visst är "erfaren"som inte bara köper det hela rakt av bara för att det handlar om anti-våld. Du har heller inte särskilt mycket att klaga på angående min mogenhet, för du själv framstår verkligen som väldigt omogen då du inte har något annat att komma med än småaktiga förolämpningar och påhopp.

Nej, jag har inte varit med om något traumatiskt, och det hoppas jag verkligen inte att du har heller. Det känns som en rätt taskig sak att säga också, ingenting man kan förvänta sig av någon som är så mogen som du verkar tycka dig vara.

Ja, alla blir äldre. Hög ålder behöver dock inte tyda på mogenhet och intelligens, vilket du är ett levande bevsi på. (Jag vet inte hur gammal du är men med tanke på att du ser ner så på min ålder så borde du vara minst trettio.)

Ja, allt jag har att säga. Vet inte riktigt varför jag skriver det här egentligen för varken Markera eller Amanda kommer ha något att ge till svar, men man kan ju alltid hoppas.

Tack och hej. PEACE!

2008-05-26 @ 20:08:21
URL: http://kantarella.blogg.se
Postat av: hannah

nej, jag har inget med det här att göra. och ja, du, kantarella, har rätt att ifrågasätta. men varför lägga din energi, som du istället skulle kunna lägga på något vettigare eller kanske på din fritid om du har någon sådan?
nu har jag sagt det jag har velat sagt, så tack för mig. och kantarella, du behöver verkligen inte skriva ett "svar på tal" till mig, jag är för snygg för att ens bry mig.

2008-05-26 @ 22:22:02
URL: http://hannahmj.blogg.se
Postat av: Markera

Okej, det är jätte trevligt med en disskusion men detta börjar kännas rätt onödigt.
Det här är fortfarande en blogg baserad på personliga åsikter och tankar, och personliga bloggar finns det ju alltid någon som klagar på, eller hur? Det är sånt man få ta helt enkelt. Man behöver faktiskt inte hålla med oss, men å andra sidan behöver man ju inte weina om det heller.
Så, hoppas vi kan hålla oss till ämnet i fortsättningen. Bidra gärna med egna tankar och åsikter om hur du ser på situationen, men kom ihåg att alla har rätt till sin egen åsikt!
Le, kompis!

2008-05-27 @ 00:04:10
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: Sara

Håller med kantarella. Vad ska vi göra för att förbättra samhället då, tycker ni? Som hon säger; ni säger bara åt oss (! är inte ni involverade i det här också isåfall?) att reagera - vilket är nog ganska uppenbart att de flesta normala människor gör idag när de läser på löpsedlarna eller hör på nyheterna. Klart att vi människor bryr oss men vad ska man göra? Isåfall kan ni ju komma med förslag på vad ni vill att vi ska komma, vad ni vill att vi ska göra etc, för att ni nu lät så övertygade om att något borde förbättras.

Tror ni på allvar att människor i dagens samhälle inte försöker kämpa emot det här som ni skriver om? Om det vore så lätt att förhindra våld skulle det inte förekomma idag. Kom med lite trovärdiga argument och VAD vi ska göra åt problemet, det får det hela att se mer pålitligt ut.

2008-05-27 @ 20:50:49
Postat av: hannah

men sara, ska du också börja nu? kul att du också har lika skitdryga åsikter som kanatrella. gadda ihop er vettja, och skriv en bok om det.
kantarella låter som en svamp. kanske är det också? förlåt, var bara tvungen sötnos :)

2008-05-27 @ 22:24:54
URL: http://hannahmj.blogg.se
Postat av: Josefin

"MINST fem personer? Vad har du för källa på det? Eller har du bara hittat på det själv? För nej, jag tror inte alls att det är så i alla fall." Men fundera lite själv också.. Hade jag haft en syster, som även hade varit förståndshandikappad, så hade jag, min mamma och mina andra syskon regarat för det första på att en 44 årig man vill gifta sig med en 19 åring.. Bara det låter ju helt jävla sjukt! Sedan kanske man inte låter sitt förståndshandikappade barn gifta sig med vem som helst..

2008-05-28 @ 15:03:32
Postat av: Kantarella

Josefin:
I just det fallet så var det så att 19-åringen rymde för att gifta sig med mannen som hon fått tag på via internet, vilket föräldrarna då förmodligen inte lade märke till eftersom att de inte stoppade henne. Dessutom så var det inte riktigt det Markera menade, för det hon sa var att minst fem pers borde ha märkt att mannen var konstig under hans uppväxt. Jag tror inte alls att det behöver vara så, och precis som jag påpekade: vad skulle man då ha gjort om man märkt att han var knäpp? Det finns ju inte direkt något man kan göra.

hannah:
Hej, kul att du är med på ett hörn. Känns dock inte riktigt som om du hör hema i en diskussion när du inte har bättre argument än "jag bryr mig inte för jag är snygg". Det hörs ju till och med hur skruvat det är, och är en rätt ytlig sak att säga också.

Markera:
Ni uppmuntrar hela tiden folk till att diskutera, men nu när ni fått igång en diskussion försöker ni lägga locket på för att diskussioner "känns onödiga". Bara för att folk inte delar era åsikter eller kritiserar er på ett eller annat sätt så behöver det inte betyda att det är onödigt. Dessutom så tycker i alla fall jag att det är positivt med folk som skriver annat än "bra inlägg". Och jag väntar fortfarande på svar på min fråga: VAD ska vi göra för att minska våldet?

2008-05-28 @ 18:46:07
URL: http://kantarella.blogg.se
Postat av: hannah

kantarella: mmmmmh, älskar dig också!

2008-05-28 @ 22:20:29
URL: http://hannahmj.blogg.se
Postat av: Markera

Okej, det är såhär att det är inte disskusionen vi försöker lägga lock på. Utan vi försöker lägga lock på de små "personliga påhoppen" här i kommentarerna, jag tror ni vet vad vi menar.

Med det här första inlägget vi gjort är det inte meningen att man ska få reda på VAD man ska göra för att minska våldet. Utan detta var som ett slags introduktions inlägg. Personen som skrev detta ifrågasatte OM det var uppfostran som gjorde en man till en våldtäktsman osv. Vi ville gärna ha reaktioner på detta, och det är ju kul att vi fick det också! Tyvärr har vi inte haft så mycket tid nu senaste tiden att själva vara med och diskutera detta, men hoppas att ni kan fortsätta vara med och diskutera när uppföljningar kommer på detta inlägg!
Ta hand om er!

2008-05-28 @ 23:14:54
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: Josefin

Jag håller med kantarella, om att man inte behöver märka på en person under uppväxten om den personen inte är som alla andra. Det är ju så i många fall, att syskon berättar att personen haft en normal uppväxt och att just den personen inte haft några tecken på att den skulle vara annorlunda. Men så här i vuxen ålder borde ju någon märkt nåt.. Tycker man ju i alla fall.

2008-05-29 @ 20:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0