Veckorevyn jobbar för att fler ska våga anmäla våldtäkt

Aftonbladet har idag gjort en liten artikelserie angående våldtäkter.
Den handlar dels om en undersökning Veckorevyn gjort angående ämnet, men även om Alice som blev utsatt för sexuella övergrepp av pojkvännens kompis.

I undersökningen där ca 1500 tjejer deltagit, uppger 7% att de genom hot eller fysiskt/psykiskt våld blivit tvingade till sex. 6 procent svarade att det var ett gränsfall. 77 procent av dessa tjejer uppgav att de blivit utnyttjade utav någon de känner. Endast 19% av tjejerna anmälde våldtäkten, och det var alltför många som inte blivit bemötta på rätt sätt utav polisen.

Då har vi bland annat Alice (läs artikeln här) som blev våldtagen utav pojkvännens kompis. Det första jag reagerade på i denna artikel var att hon berättar vad hon hade på sig denna kväll (jag tror inte jag behöver förklara varför jag reagerade på detta). Den här artikeln äcklade mig så grovt så att jag mår illa.
Just den här sorten av sexuella övergrepp är mer vanligt än vad man tror, jag har flera stycken vänner som råkat ut för exakt samma sak. Ingen av dessa har anmält. Varför? Jag vet varför, Alice vet också varför: "Det var som om alla ansåg att det som hänt var okej".

Mer om Veckorevyns undersökning kan du läsa i denna undersökning.
Vill du skriva under på Veckorevyns kravlista så kan du göra det här.

Det är så mycket jag vill skriva om det här ämnet, och det kommer vi göra här på bloggen i framtiden.

Disskutera!
Postat av: hanna

Hej! Jag har längtat efter en vettig blogg som er. bor i spanien nu och kan halla mig lite uppdaterad ocksa. toppen! fortsatt sa! kramar hanna

2008-05-28 @ 12:48:57
URL: http://thebleedinclown.blogspot.com
Postat av: Nathalie

jag har en fråga och är tacksam för svar, om ni kan förstås: har det någon betydelse om man anmäler en våldtäck precis när den har hänt eller flera år efter ? kan det bli samma straff ändå ?

2008-05-28 @ 21:37:41
URL: http://Natli3.blogg.se
Postat av: Markera

I praktiken är det ju så att en våldtäkt ÄR EN VÅLDTÄKT. Oavsett om det hänt flera år tidigare. Men läser man den här artikeln om Alice kan man ju bli smått fundersam om hur systemet fungerar, tyvärr. Tycker absolut inte att det ska vara så, utan man ska själv kunna anmäla en våldtäkt när man känner sig redo för det och inte behöva vara orolig att bli trodd för att det är så lång tid senare. Det som är bra med att anmäla en våldtäkt direkt efter att det hänt, är ju det att du då kan få starkare bevis mot gärningsmannen!

2008-05-28 @ 23:19:38
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: Nathalie

Uppdatera oftare ! de ni skriver är ju grymt intresant, ni kan gå långt !

2008-06-04 @ 22:20:31
URL: http://Natli3.blogg.se
Postat av: Markera

Tack! Jo vi vet att det varit rätt tyst på bloggen nu, det är nämligen så att imorgon tar vi studenten så det har varit väldigt mycket att göra! Men i övermorgon är vi arbetslösa, och kommer då ha mer tid att skriva ;)

2008-06-04 @ 23:19:47
URL: http://markera.blogg.se
Postat av: hannah

synd att ni aldrig uppdaterar längre..

2008-06-24 @ 21:42:52
URL: http://hhannalicious.blogg.se/
Postat av: Markera

Vi kommer snart igång igen. Det har bara varit så mycket annat som hänt och det här är ju en fritidssysselsättning och ibland har man intye så my mycket fritid som man kan önska!



Hoppas ni står ut och vi hoppas vi har tid jätte snart igen!



TREVLIG SOMMAR !

2008-06-29 @ 23:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0